זה כנגד זה עשה ה' | לפרשת יתרו

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹּהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְגוֹ'. רַבִּי חִזְקִיָּה פָּתַח וְאָמַר, "וַיִשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָו. כְּתִיב יָדוֹ חַד, בְּגִין דְּבָעֵי לְאָרָמָא יְמִינָא עַל שְׂמָאלָא" (הזוהר הקדוש).

הזוהר מציב את אהרון הכהן בצד הקדושה וכנגדו יתרו כהן מדיין בצד הטומאה. כך ברא ה' את עולמו – זה כנגד זה, קדושה מול טומאה. כך נכתב בכתבי הארי הקדוש: "דע, כי יש בטומאה כהן מדין והוא איבה ומריבה והוא כנגד יסוד אבא שבקדושה כי שם בקדושה הוא אהבה". כך גם בעבודה הפנימית, באדם יש שני כוחות זה מול זה טומאה מול קדושה ותכלית האדם היא להשליט את הקדושה על הטומאה, עד לשיא רוחני של קבלת תורה מבחירה ביראה ואהבה.

ראינו שני מהלכים שקדמו למתן תורה. השלב הראשון הכנעת פרעה וטומאת מצרים "בעשר מכות ועל הים..."- שלב זה נעשה ע"י דינים קשים "ביד חזקה ובזרוע נטויה"


כך גם השלב הראשון בעלייה הרוחנית של האדם, היא נעשית בכוח הדין.


כשאדם עושה את ההתקרבות מפחד, עונש או מרצון לשכר בעולם הזה או הבא. כך הוא יוצא "ביד חזקה" מעבדות לחירות רוחנית. מעבדות הגוף של התאווה, הגאוה, האנוכיות, הוא משתחרר לתכלית גבוהה יותר ממנו עצמו.

השלב השני - יתרו, גדול כוהני עבודה זרה ויועצו הקרוב של פרעה, חוזר בתשובה מאהבה.

"עַתָּה יָדַעְתִּי כִּֽי-גָדוֹל ה' מִכָּל-הָֽאֱלֹהִים" בשלב הזה בעלייה הרוחנית של האדם, עבודת השם נעשית שלא על מנת לקבל פרס אלא ביראה ואהבה לבורא עולם.


וכשמכיר האדם שתכליתו נעלית על סיפוק צרכיו, רצונותיו והאגו שלו אז הוא מתעלה וזוכה לדרגה של "מתן תורה" מתוך אהבה.


בנשיאת כפיים כששתי ידיו של הכהן הופכות לאחת (וַיִשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָו. כְּתִיב יָדוֹ חַד) ויד ימין מעל יד שמאל (לְאָרָמָא יְמִינָא עַל שְׂמָאלָא) נוצרת מציאות חדשה, גבוהה יותר מכל יד בנפרד, של יד שלישית (היד הרמה) שבה הגבורה שלנו (אותה מייצגת יד שמאל) כפופה לחסד שלנו (יד ימין) ושניהם באיזון מופלא משפיעים את ברכת הכהנים לעולם. שנזכה לאחדות ואהבה בעם ישראל.

32 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול